Ressò estatal del pacte que va perjudicar l'Europa en categoria cadet

Retall de la portada de l'article digital que recull els fets Retall de la portada de l'article digital que recull els fets El País

Un pacte antiesportiu va perjudicar l'Europa en categoria Preferent cadet l'any passat. El diari El País ha recollit fets i testimonis.

Un article del prestigiós periodista John Carlin, amb entrevistes a diferents protagonistes i actors principals dels fets, relata el pacte antiesportiu que va tenir lloc en categoria Preferent cadet i que va perjudicar l'Europa, sense possibilitats de disputar l'ascens.

El 30 de maig del 2015 Cornellà, Gimnàstic Manresa i Europa es jugaven pujar de categoria. L'empat entre els dos primers, en partit disputat a Manresa, servia als dos rivals per obtenir aquest premi, al marge del resultat de l'Europa -que va guanyar paral·lelament el seu duel-. Diversos testimonis entrevistats per a l'article, entre ells alguns jugadors del Manresa i el Cornellà, afirmen haver rebut instruccions de pactar l'empat sense gols i gairebé sense aproximacions a l'àrea.

Diversos vídeos enregistrats per pares i també pels coordinadors esportius de l'Europa -la Comissió Esportiva del CE Europa va tenir sospites del pacte i va enviar els seus propis obsevadors-, demostren amb imatges l'escandalosa passivitat i inacció de Gimnàstic Manresa i Cornellà en la disputa del seu partit. Mark Freeman, pare d'un jugador del cadet de l'Europa, va moure fils en veure que aquesta acció no tenia conseqüències sancionadores i va estirar els fils fins arribar a l'article publicat ahir a nivell estatal.

Cronologia dels fets

Un complet article publicat ahir a El País i també disponible en la seva versió digital, explica punt per punt com es van donar els fets i recull diverses declaracions de gent implicada.

Ressò estatal i reacció del CE Europa

La publicació d'aquest article ha despertat l'interès de molts altres mitjans de comunicació d'àmbit català i estatal en diferents suports informatius (RAC1, Sport, Cadena SER...). Els professionals del club, en una sessió de treball per tal d'analitzar els partits de base del cap de setmana, van considerar oportú enviar tres persones a observar i gravar el partit entre el Gimnàstic Manresa i el Cornellà. Fruit de la versió dels professionals presents en directe al partit, així com les imatges aportades, es va presentar recurs al Comitè de Competició de la Federació Catalana de Futbol. Aquest ho va desestimar.

L'Europa suggereix que s'obri un procés d'informació i que aquestes pràctiques no es tornin a donar. Serà una oportunitat per a tots plegats (Federació i comitès, directives dels clubs, professionals, entrenadors...) d'obrir un procés de reflexió per tal de garantir que els valors de l'esport siguin els únics que han de presidir les competicions esportives. El futbol és un recurs educatiu d'un gran potencial i, per tant, només caben les bones pràctiques. Les campanyes institucionals són necessàries però hem de tenir clar que no podem ensenyar allò que no practiquem. Si aquestes pràctiques antiesportives hi són presents, difícilment podrem formar bons ciutadans.

Amb això el CE Europa no demana passar pàgina, sinó deixar clar els fets, si s'escau depurar responsabilitats i que aquests fets es converteixin en una font d'oportunitat per tal de no tornar a repetir-se. És una responsabilitat de tothom qui forma part del món del futbol.

En aquest sentit, el vicepresident esportiu de l'Europa, Arturo Ramírez, ha fet aquesta intervenció al programa 'Primer Toc' de RAC1: