Precedents contra rivals aragonesos

02 Setembre 2021 Xavier Vidal
El 'Zaragoza de los Cinco Magníficos' a Sardenya en ronda de Copa d'Espanya El 'Zaragoza de los Cinco Magníficos' a Sardenya en ronda de Copa d'Espanya Arxiu CE Europa

L'Europa ha jugat al llarg de més de cent anys contra 12 equips aragonesos. Tots els d'aquesta temporada seran rivals nous.

Com tothom sap, enguany el Nou Sardenya tornarà a tenir de visitants equips aragonesos. El darrer equip d'aquesta terra que en partit de campionat de lliga va jugar a Sardenya va ser l'Atlético Monzón la temporada 1979/1980.Al llarg de la història i en partit oficial, el CE Europa s'ha enfrontat a 12 equips d'aquesta comunitat, repartits de la següent manera:

- De la província de Zaragoza: Real Zaragoza, Iberia, Amistad, Arenas, Patria, Atlético Universitario, Hernan Cortés, Escoriaza i Celta. Tots ells són (o eren) de la ciutat de Zaragoza.

- De la província de Huesca: Atlético Monzón (Cinca Mitjà) i Binéfar (Llitera).

- De la província de Teruel: Endesa Andorra (Andorra)

De tots aquests equips, Real Zaragoza, Patria i Iberia només han rivalitzat amb l'Europa en competició de la Copa d'Espanya. Cèlebre va ser aquella primera eliminatòria del 1967 contra 'Los Cinco Magníficos' del Zaragoza, on després de la derrota a Sardenya per 0-1 (el primer partit televisat en la història de l'Europa i per TVE), els escapulats van guanyar a La Romareda. Com manava la norma del moment, calia un partit de desempat a camp neutral. En aquell cas, l'estadi de Mestalla de València va veure la victòria dels escapulats per 0-2. Va ser la gran gesta d'aquella edició copera.

Per la seva banda, amb el Patria l'Europa s'hi va veure les cares a la lligueta copera de la temporada 1927/1928, guanyant els dos partits per 2-3 i 4-2. El 16 de maig de 1930 el Patria va desaparèixer per sanció federativa després de no poder fer front als compromisos amb els seus jugadors.

210902 H Iberia2728
Partit Europa-Iberia, golejada per 7-0 en partit de Copa d'Espanya

El cas de l'Iberia és bastant similar al del Patria, jugant contra l'Europa només en la mateixa lligueta de la Copa del Rei. L'Europa va perdre a l'estadi de Torrero (2-1) i va guanyar contundentment al Guinardó (7-0), llavors casa dels europeistes. També ofegat pels deutes degut al professionalisme, l'Iberia es va acabar fusionant el març de 1932 amb el Zaragoza Club Deportivo per donar lloc al Zaragoza Foot-ball Club, actual Real Zaragoza.

L'Hernán Cortés i el Celta van ser rivals al grup de promoció d'ascens a Tercera Divisió la temporada 1950/1951, on també hi eren els catalans Júpiter, Tàrrega i Vilafranca. Els dos equips aragosesos van rebre dures golejades al Sardenya (50 i 7-1 respectivament), mentre que als seus camps es va aconseguir una victòria 0-1 a camp del Celta i una derrota 4-3 contra l'Hernán Cortés. El Celta va desaparèixer i l'Hernán Cortés va fer el mateix el 1956, tot i que aquest tornaria a fundar-se el 1980. En l'actualitat es dedica al futbol formatiu.

210902 H EuropaArenas 5253
L'Arenas va caure 4-2 a Gràcia en lliga la 1952/1953

Amistad, Arenas, Atlético Universitario, Escoriaza i Binéfar van quedar enquadrts al grup de Tercera Divisió on hi van jugar els catalans les temporades 1951/1952 i 1952/1953. D'aquestes temporades cal destacar les golejades a Sardenya contra el Binéfar (6-0 i 6-2) i l'Escoriaza (6-4). De tots els desplaçaments, però, només es va poder sumar un empat contra l'Amistad. L'any 1957, dins la tercera eliminatòria per ascendir a Segona Divisió, el Binéfar va eliminar l'Europa després d'un definitiu partit de desempat a Sarrià, on l'Europa va caure 0-1.

210902 H Escoriaza5253
Equip de l'Escoriaza a Sardenya la temporada 1952/1953

Van passar força anys fins que l'Atlético Monzón va visitar Gràcia al final dels anys 70. Endesa Andorra i Binéfar van ser els darrers aragonesos que van trepitjar l'estadi de Sardenya. Aquesta temporada, doncs, sis equips nous se sumaran a la llista de rivals d'Aragón per a completar una llista de 18 rivals: Teruel, Ebro, Tarazona, Huesca B, Brea i Ejea... benvinguts!