Agenda

Resultats

Preu Entrades

Acreditacions

CasaVicens

Així és el treball específic amb els porters al club

22 Abril 2015 Àngel Garreta
Toni Ribas en plena sessió d'entrenament Toni Ribas en plena sessió d'entrenament Arxiu CE Europa (Àngel Garreta)

A dia d'avui tots els equips tenen el seu especialista en entrenament de porters, però l'ús que es fa d'aquesta figura és ben diferent segons els equips i, fonamentalment, depèn del paper que li assigni l'entrenador. Descobrim en aquest article quin paper té al club aquest rol de la mà de Toni Ribas.

Una de les situacions més habituals és aquell entrenador de porters (en endavant EDP) que s'encarrega només de fer un escalfament amb els porters, aïllats de la resta del grup, i que té un temps curt d'actuació. En uns minuts (15, 30?) seran reclamats els porters per a integrar-los en el treball de la resta de l'equip, principalment exercicis amb xuts a porta i diferents tipus de rematades on l'objectiu principal és la millora de l'efectivitat dels davanters. De forma indirecta, o com a objectiu secundari, també es treballa amb els porters, però tothom ha assistit a sessions d'aquest tipus on les rematades són a boca de canó, sense oposició i gairebé impossibles d’aturar. Per tant, amb molt poca incidència real en la millora dels porters. De fet, sovint s'aconsegueix un 'cabreig' monumental i un desinterès en l'exercici, ja que el porter percep que això no va amb ell.

En aquestes sessions l'EDP es queda proper a la porteria intentant corregir alguna cosa i intentant animar els seus porters en aquests moderns afusellaments. Cap a on hem d'anar amb el porter i, per tant, amb l'EDP? El primer punt passa per donar-li més importància a aquesta figura d'auxiliar i integrar-lo millor dins l'staff tècnic. El porter i l'EDP "han de conèixer especialment la línia defensiva del seu equip i, per damunt de tot, el sistema de joc que aplica el seu entrenador i el paper que li dóna tant en el reinici com en la continuïtat en el joc", afirma Toni Ribas, preparador de porters del club.

150422 ribas 1
Toni Ribas el dia de la presentació del Primer Equip en el primer entrenament del juliol del 2014

A partir d’aquí l'EDP ha de dissenyar exercicis per a les sessions on ell treballa sol amb els porters (format aïllat - FA-), i també dissenyar exercicis per realitzar amb la resta del grup (format compartit - FC-) que reculli les expectatives de l'entrenador. Però encara cal anar mes enllà. Heu visualitzat mentalment l'exercici anterior? Cal donar-li la volta! "En aquest exercici, pensat pels jugadors es posa un porter per completar, però moltes vegades el podríem substituir per un con... i no exagero!" comenta Ribas. "És hora de pensar per fer un exercici en grup (FC) on els jugadors de camp (tots o part) treballin pel porter i d'aquesta manera dissenyar una sessió òptima on aconseguir millores concretes en els nostres porters. Això és possible i es pot fer", afegeix.

Una de les obligacions de l'EDP és intentar convèncer l'entrenador de l'equip d'aquesta realitat i necessitat. Els entrenadors més joves i amb més formació són els més receptius. "El que no tenia molt clar és com fer-ho i per on començar. La meva curta experiència en aquesta proposta està tenint lloc en l'activitat com a EDP a l'Europa, gràcies a la receptivitat del primer i segon entrenadors, Pedro Dólera i Dani Contreras. Conjuntament hem decidit aprofitar les sessions dels dilluns on es formen dos grups de jugadors, els que han disputat més de 45 minuts (recuperació) i la resta que fan un entrenament convencional i intens", comenta Ribas, qui afegeix que "hem escollit uns exercicis pels dos grups, on l'objectiu principal és la millora del porter i els jugadors de camp col·laboren en aquest objectiu. La situació al principi era una mica xocant i nova pels jugadors, sempre acostumats a marcar gol, sense més indicacions. Ara se'ls reuneix, se’ls explica l'objectiu a millorar pel porter i se’ls s hi demana als jugadors unes accions en concret. Aquesta proposta s'ha traslladat al futbol formatiu de l'Europa, ampliada i millorada".

Aquesta aplicació és també possible "gràcies a la col·laboració i implicació del cos tècnic del Juvenil A de l'Europa: Óscar Sanchís, Víctor López i Albert Ametller, i dels seus jugadors als que els hi agraeixo especialment la seva implicació", admet Ribas.

Els entrenaments a la pràctica: composició i exemples visuals

Continguts de la sessió especial en FC: Dins dels diversos possibles objectius a treballar conjuntament amb l’entrenador i coordinador, es va escollir: estirada en reducció, posició en bisectriu, i posició en centrada lateral. Tres objectius tàctics força importants. Després d'un escalfament orientat als objectius principals, es va passar a efectuar aquests dos exercicis:

Exercici combinat número 1

Objectiu principal: Estirada en reducció i bisectriu.
Objectius secundaris: joc de peus i continuïtat el joc.
Durada: 15'.
Part efectuada en format compartit (FC).



Exercici combinat número 2

Objectiu principal: Posició en centrada lateral.
Objectius secundaris: joc de peus i continuïtat el joc.
Durada: 15'.
Part efectuada enformat compartit (FC).



Posteriorment i en aquesta línia de treball es va fer un exercici amb centrades laterals amb equips de 3x3 i, per acabar la progressió de la sessió, un partit de 6x6 amb comodins per fora. Com podeu comprovar als vídeos, l’experiència ha resultat molt positiva i ara s'aplicarà a la resta de porters del club en la mesura que sigui possible. Els responsables formatius ja treballen per a la propera sessió en format compartit amb els porters cadets. Aquesta sessió és una de les novetats del 'model Europa' d'aquest any. Podeu trobar més vídeos de la sessió al web 'El Portero' fent clic aquí 

Què és el 'model Europa' de preparació de porters?

El club està intentant crear una línia de treball propi en l'entrenament del porter modern, diferenciant-se de la metodologia tradicional. Els nou punts principals d'aquest model són:


1- Increment del número de sessions i temps.
2- Augment d'EDPs.
3- Potenciació d'aspectes tàctics.
4- Formació per etapes i objectius. Concreció d’aspectes tècnics i fonaments.
5- Presencia de l’EDP en la sessió amb el grup.
6- Contacte amb els entrenadors i coordinadors.
7- Utilització del vídeo com a complement de la formació.
8- Major seguiment en un partit.
9- Introducció de sessions FC. (Novetat línia Primer Equip).

No trobes l'article que busques?
Si busques un anterior a Juny del 2014, probablement sigui a la Hemeroteca

acidH TEB FederacioAcell