Agenda

Resultats

Preu Entrades

Acreditacions

CasaVicens

Així és i així creix la nova metodologia de l'Escola

10 Febrer 2022 Àngel Garreta
Guillem Josa (dreta), director de l'Escola i Xavi Falcón (coordinador) Guillem Josa (dreta), director de l'Escola i Xavi Falcón (coordinador) Arxiu CE Europa (Àngel Garreta)

El Club Esportiu Europa viu una etapa de canvis dins el seu primer esglaó esportiu, el més iniciàtic, l'Escola de futbol.

Com tot a la vida, cal evolucionar, i l’Escola ho ha fet aquest any mantenint tot allò que era ferm i consolidat però variant certs elements de la seva metodologia per a aconseguir dos objectius en paral·lel: més diversió -recordem que estem en etapa escolar, el futbol ha de ser quelcom per passar-ho bé- però a la vegada buscar una major assimilació de conceptes i despertar, ja en les darreres fases escolars, un marcat caràcter competitiu per si el nen o nena acaba fent el pas al futbol federat un cop acada la seva etapa escolar.

En números anteriors del periòdic L’Escapvlat ja s’han dibuixat i posat en coneixement de tothom les línies mestres del nou projecte, però aquí entrarem més en profunditat en els detalls específics concrets, on es defineix el tipus de treball per a cada àrea específica d’edats de l’Escola, la qual està dividida en 3 franges d’edat: promeses, prebenjamins i benjamins i, finalment, alevins i cadets.

El director de l’Escola del CE Europa, Guillem Josa, ens parla a nivell general dels nous canvis afegits a la metodologia de treball. En destaca per exemple, una de les novetats estrella d’aquest curs, que és poder realitzar alguns partits no només de caire intern, sinó davant altres clubs de la ciutat. “Hi ha hagut partits amb promeses. Vam anar a jugar al camp del Martinenc i va ser una experiència molt bonica perquè els nens estaven encantats de jugar amb un equip fora de l’Escola. Amb tot, la nostra intenció programàtica és que aquest tipus de partits es disputin més especialment en aquest segon tram de la temporada, un cop l’Escola ja duu mesos molt rodada”, afirma Josa.

Per a l’exfutbolista de l’Europa “és una gran experiència pels nens realitzar partits contra jugadors de la seva edat ja federats”. El director de l’Escola destaca que enguany hi ha moltes més correccions durant els excercicis i rutines en els entrenaments per a fer major incidència en els errors a corregir i en els hàbits a aprendre i que això “s’ha notat molt en la millora col·lectiva en l’aprenentatge amb aquest nou sistema. En aquest aspecte l’entrenador o entrenadora de cada equip s’encarrega de fer molt i molt efectiva l’hora d’entrenament de cada torn. Ara fem uns entrenaments molt més intensos i amb més ritme, corregint el màxim de coses possibles amb les mínimes aturades possibles, tret que sigui un error col·lectiu, que llavors s’atura l’entrenament i es fa l’explicació oportuna”.

Els entrenadors i 'el cercle'

Les famílies que formen part de l’Escola de l’Europa i molts socis i aficionats que hagin assistit a entrenaments o dies de partit de l’Escola, hauran vist els coordinadors i entrenadors formant un cercle a la rotllana central del terreny de joc. ‘El cercle’ és un moment d’intercanvi d’opinions entre la coordinació i els entrenadors de cada equip per a valorar com ha anat la jornada o la darrera sessió de partits. Constantment es donen conceptes i indicacions per a fer partits i entrenaments més complets.


220210 escola Tecnic

 

El líder d'un equip és... el tècnic

En una Escola basada en els valors i, encara amb més motiu en una edat purament formativa com és la de ser nen o nena, es busca que el líder d’un equip no sigui el jugador més ‘estrelleta’ de l’equip, sinó l’entrenador. En la seva figura descansen els valors, l’educació, l’esperit d’aprenentatge i lluita i tot allò que un nen o nena, quan són petits, necessita veure en la persona que s’encarrega de la seva formació esportiva.

El valor més important que un entrenador o entrenadora intentarà ficar ben clarament dins el cap dels seus jugadors és el sentiment d’equip i la pertinença a un col·lectiu on tots són companys buscant el mateix objectiu. D’una forma sana, també s’ha afegit enguany el valor de la competitivitat. A un ritme més adequat a l’edat dels joves jugadors, però sense deixar de banda que aquest esport que tant els hi agrada es basa en buscar la victòria i que, quan siguin més grans, serà plenament competitiu.


METODOLOGIA AL DETALL PER ETAPES


Categoria Promeses (nascuts 2016-2017)

La nova metodologia de l’Escola de futbol del CE Europa treballa amb els nens i nenes de la categoria promeses -els més petits de la casa- en format joc. Es considera que en aquestes edats són molt petits per a absorvir excessius conceptes del joc. D’aquesta manera, es barreja el joc amb uns exercicis que dins l’Escola s’anomenen de ‘descobriment guiat’. En aquests exercicis cada nen o nena està amb la seva pilota particular, movent-se lliure per l’espai de joc. El monitor o mo- nitora va donant indicacions diverses mentre es juga amb la pilota: arribar fins a un cert punt, canviar de cama en el control de la pilota, arribar en conducció fins a un tram del camp, etc. L’objectiu és anar fent progressió de mica en mica en la realització d’aquestes tasques.

Amb tot, la coordinació escolar i, en especial, els monitors responsables dels 6 equips que té el club en aquesta franja, se centren en la diversió del nen o nena i un ensenyament concret en base a un circuit analític, quedant demostrat que és preferible avançar molt poc a poc en aquestes edats primerenques de l’aprenentatge esportiu.


220210 escola 1

 

Categoria Prebenjamins-Benjamins (nascuts 2012-2015)

Les sessions formatives de prebenjamins i benjamins es fan de forma progressiva. Al primer trimestre es comença amb tasques molt i molt simples i, de mica en mica, es va afegint una progressió natural. Al principi es pot començar el curs fent un exercici tan bàsic com és una passada recta i moure’s fins a posar-se a la fila del davant per a després, amb el temps, avançar fins fer accions encadenades amb porteria, on toca atacar, defensar, robar la pilota, regatejar i, posteriorment, enrecordar-se de recuperar la posició.

L’objectiu en aquesta franja d’edat, en la seva segona etapa, és no deixar de banda la diversió i aprenentatge, que és un element bàsic transversal en totes les categories, però afegint els conceptes esportius i purament futbolístics. Des de l’Escola es vol que l’alumne ja vagi assumint i interioritzant els conceptes propis de la cultura del futbol i la seva pràctica esportiva: respectar la posició, combinar amb els companys, fer pinya i equip i tenir sensació de pertinença al grup. En aquesta etapa s’incideix en valors no només esportius, sinó també extraesportius.


220210 escola 2


Categoria Alevins-Infantils (nascuts 2007-2011)

En aquesta fase, la darrera de l’etapa formativa escolar abans d’arribar a l’edat màxima per a jugadors no federats, es treballa més la competitivitat en cadascuna de les tasques a realitzar. L’excercici ‘estrella’ d’aquesta nova etapa metodològica de l’Escola en l’etapa alevins-infantils és l’anomenat “onades”. Les onades són exercicis on cada jugador inicia el joc, ataca, defensa, ataca de nou i defensa altra vegada en accions consecutives. La majoria d’exercicis d’aquesta etapa són molt complets i, a la vegada, més difícils.

Els mateixos excercicis augmenten de dificultat en base a la bona resposta dels jugadors i dels equips en quant el tenen més assimilat. A la categoria d’alevins-infantils es treballa molt la transició defensa-atac i que l’alumne tingui clar què ha de fer immediatament després de la pilota i també com jugar-la immediatament després de recuperar-la. És aquesta l’etapa en què es comença a competir i, a la vegada, explotar les qualitats i imaginació del nen/a.


220210 escola 3

 

No trobes l'article que busques?
Si busques un anterior a Juny del 2014, probablement sigui a la Hemeroteca

acidH TEB FederacioAcell