Les primeres escapulades

17 Febrer 2022 Xavier Vidal
Les pioneres de l'esport femení a l'Europa Les pioneres de l'esport femení a l'Europa Arxiu CE Europa

Veure dones jugant a futbol sota l'escapulari no només ha tingut lloc a partir de la fundació de la secció el 2001.

Les pioneres del futbol a Catalunya i, per extensió, a tot l’estat, van ser les ‘Spanish Girls’ que, de la mà de Paco Bru (jugador, entrenador i seleccionador del combinat espanyol), van disputar diversos partits el 1914, en una època on tota la societat estava pensada en masculí. L’any 1922, l’Europa, amb l’impuls del president Matas, estava en ple creixement esportiu i social i es va fixar tot un seguit d’objectius, entre ells fundar una ‘secció femenina’. Desconeixem a dia d’avui si aquest últim punt va arribar a ser una realitat de manera continuada, però la fotografia individual que acompanya aquest article és d’una noia que, per l’indumentària, concorda perfectament amb les dates i podria ser una primera prova d’una secció femenina.

220217 jugadora 1Cal dir que les informacions a la premsa de l’època sobre futbol femení eren nul·les. Amb l’arribada de la República, el 1931 es va tornar a parlar de futbol femení. Va ser a València, quan es van crear el Levante, Atlético, España i València. Aquests equips, de vida curta, van jugar partits entre ells, però el 1932 van organitzar una gira per la península per jugar amb altres equips femenins. A l’estiu d’aquell any, en un reportatge aparegut al setmanari ‘Estampa’, es va fer una entrevista a dues jugadores del València les quals, com a resposta a què esperaven amb més impaciència, van respondre que “jugar amb l’equip femení de l’Europa de Barcelona per guanyar-lo”.

Després d'una intensa recerca, hem sabut que aquest partit es va disputar en una plaça de toros de Barcelona, però no en sabem ni data, ni resultat, ni alineació. De totes maneres, aquesta és, de moment, la primera referència que tenim de futbol femení gracienc i no tornarem a trobar-ne una altra fins el 2001, quan l'Europa en va crear l'actual equip. Enguany, cent anys després dels propòsits del president Matas, el futbol femení està plenament consolidat. No obstant, als anys 20 del segle passat no tot va ser futbol. El bàsquet, esport del qual l'Europa n'és pioner a l'Estat, també va ser un esport amb protagonisme femení gracienc.

L'any 1929 es va celebrar a Barcelona l'Exposició Universal. El Comitè Esportiu va organitzar un torneig de bàsquet femení entre juny i juliol del 1930. Vuit equips, dividits en dos grups: Club Femení d'Esports (A i B), Laietà SC, Patrie, UE Sants, Gimnàs Tiberghein, US Hospitalet i CE Europa. L'Europa va quedar en tercer lloc i el Club Femení d’Esports 'B' va ser-ne el campió. Algunes d'aquestes pioneres de l'esport femení escapulat van ser: Maria Lluïsa Dorado, Dolors Martínez, Maria Navarro, Josefa Roca i Àngels Martínez. Malauradament, i com tots sabem, aquest inicipent esport femení es va veure dràsticament tallat amb la dictadura franquista.